projekt prowadzony z grupą dzieci szścioletnich mający za zadanie zbliżenie ich do przyrody regionu opracowany przez nauczycielkę Miejskiego przedszkola nr 8 w Pionkach Elżbietę Głuszek
ELŻBIETA GŁUSZEK
SPIS TREŚCI
- Projekt edukacyjny jako metoda nauczania
- Wstęp
- Cele
- Instrukcja dla dzieci
4.1 Czas trwania
4.2 Źródła
4.3 Kryteria oceny
4.4Terminy prezentacji
- Zakończenie
- Wnioski
1.PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA NAUCZANIA Mówiąc o uczeniu się, mamy na myśli zdobywanie wiadomości i nabywanie umiejętności, jednakże uczenie się ma miejsce wtedy i tylko wtedy, gdy dziecko jest czynne. Dlatego tak ważne są aktywne metody nauczania.
Jedną z nich jest metoda projektu.
Wymaga ona od nauczyciela i wychowanka dużego zaangażowania. Pozwala na stosowanie wielu metod aktywizujących pracę dzieci, które wpływają na osiągnięcie założonych celów. Wychowankowie są bardziej kreatywni i otwarci, uczą się pracować w grupie tworząc jednocześnie pozytywne relacje w grupie, które wpływają na efektywność podejmowanych działań.
Dzieci są zaangażowane w realizację przedsięwzięcia os planowania aż do ewaluacji.
Ze względu na wiek dzieci działania będą prowadzone w niewielkich grupach pod nadzorem nauczyciela- jednak podstawa projektu są pomysły dzieci.
Właściwością tej formy pracy jest swoboda w działaniu i samodzielność dzieci. Projekt kończy się prezentacja produktów wykonanych w czasie realizacji i wycieczką do Izby Dydaktyczno – Muzealnej Puszczy Kozienickiej w Augustowie.
2.WSTĘP
„Obserwuję i odkrywam przyrodę Puszczy Kozienickiej” jest projektem który będzie przeprowadzony z grupą dzieci sześcioletnich, do realizacji którego zostanie zaproszony pracownik Kozienickiego Parku Krajobrazowego.
W czasie poznawania przez dzieci flory i fauny puszczy zamierzam pobudzić u nich umiejętność współpracy, podejmowania decyzji, dokonywania własnych wyborów, planowania a także rozwinąć ich zainteresowania światem otaczającej nas przyrody.
3.CELE
Główne cele projektu to:
- poznanie zwierząt żyjących w Puszczy Kozienickiej(niektóre ich zwyczaje, wygląd dorosłych osobników i ich dzieci , pożywienie itp.)
- poznanie roślinności puszczy(nazwy i wygląd roślin chronionych, miejsca ich występowania itp.)
- kształtowanie przeświadczenia o konieczności ochrony przyrody i poznanie podstawowych jej zasad
- integracja grupy(społeczności przedszkolnej)
- zapoznanie z filmem „Owady Puszczy Kozienickiej”
- wycieczka do Izby Dydaktyczno – Muzealnej w Augustowie
4.INSTRUKCJA DLA DZIECI
Podczas realizacji projektu będziecie pracować grupowo i indywidualnie.
Nasz najważniejszy cel to wyjazd na wycieczkę do Augustowa – gdzie będziemy oglądać zbiory Kozienickiego Parku Krajobrazowego.
Przedtem jednak musicie poznać zwierzęta i rośliny , które można spotkać w Puszczy Kozienickiej. (po „burzy mózgów” następują ustalenia)
Musicie podzielić się na cztery grupy, które zrealizują następujące zadania:
- Gr.I – album OWADY
- Gr.II – PTAKI
- Gr.III – SSAKI
- Gr.IV – ROŚLINY
4.1 CZAS TRWANIA
- Dwa tygodnie 23.04 – 14.05.2002
4.2 ŹRÓDŁA
- Czasopisma
- Zdjęcia
- Widokówki
- Strony internetowe
- Książki
- Inne wg pomysłów dzieci
4.3 KRYTERIA OCENY
- Zrealizowanie wszystkich zadań
- Estetyka i pomysłowość prac
- Terminowe wykonanie projektu
4.4 TERMINY PREZENTACJI
- Prezentacja albumów – 09.05.2002
- Wycieczka – 14.05 2002
5.ZAKOŃCZENIE
Projekt zrodził się podczas oglądania przynoszonych do przedszkola przez dzieci książek o tematyce przyrodniczej i pieszych wycieczek po Puszczy Kozienickiej z p.Beatą Waluś – pracownikiem Zarządu Kozienickiego Parku Krajobrazowego.
Dzieci pracowały indywidualnie, w domu – wyszukując potrzebne materiały oraz grupowo, w przedszkolu – tworząc albumy. Zostały one zaprezentowane 09.05.2002 na spotkaniu z p.B. Waluś, która przedstawiła dzieciom film- „Owady Puszczy Kozienickiej”
Ostatnim etapem realizacji projektu była wycieczka zorganizowana przy wielkiej pomocy rodziców, która zaowocowała pięknymi pracami plastycznymi zaprezentowanymi na przedszkolnej wystawie.
Wszystkie założone cele zostały zrealizowane.
6.WNIOSKI
Głównym celem projektu było poznanie flory i fauny Puszczy Kozienickiej.
Sposób jego realizacji także rodziców do wspólnego działania.
Zaangażowanie dzieci podczas realizacji projektu przerosło moje oczekiwania.
Realizacja tego projektu pozwoliła na osiągnięcie celów wychowawczych, edukacyjnych , a także na wykształcenie pewnych umiejętności:
- Wyszukiwanie potrzebnych informacji w czasopismach , książkach , a nawet stronach internetowych
- Rozpoznawanie charakterystycznych gatunków flory i fauny puszczy
- Usystematyzowanie znajomości zasad ochrony przyrody
- Wzbogacenie słownictwa
- Rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych
- Współpraca w grupie